Siem Reap

Nu har vi tagit oss upp anda till Siem Reap i Kambodja, vi lamnade huvudstaden Phnom Penh imorse 7.00, efter manga , manga timmar i en local buss ar vi framme i denna stad. Solen haller pa att ga ner och jag ar sa trott. Sov valdigt dalig inatt och madde inte sa bra. Tungt och andas och valdigt ont i foten. Och inte blev det sa mycket battre efter en hel dag pa ett och samma sate i en fullproppad buss nar man har latt att bli aksjuk. Men vi ska ta en kall dusch, watermelon shake och chilla pa varan roof top. I hopp om att vi ska ma battre, Becky har ont i magen och mar inte heller bra. Sa vi ska bara mysa ikvall, vi bor pa ett jatte harligt stalle.

Det ar rekord, billigare kan man inte hitta, 1 dollar / natten, shiet. Men man far det man betalar for, vi bor typ 30 pers i samma rum, madrass pa "golvet" typ bamboomatta och en flakt. Men dom har mysig restaurang, rooftop bar och tradgard med vollyboll plan.

Sist jag skrev var vi i Kampot och vi har tagit oss darifran till Phnom Penh, varit dar 5 natter och nu tagit oss upp till vart sista stopp i Kambodja. Dagarna i PP var awesome. Vi gjorde mycket roligt men vi hade aven en liten trakig dag, vi besokte Killing Fields och S21 och det var riktigt hemskt. Jobbigt att se och hora vad som hant landet och ga runt bland uppgravda massgravar, mannisko-rester och klader som kommer upp fran jordet fortfarande for det var sa manga nergravda och nu nar det ar regnperiod kommer det upp, sa man fick se upp saman inte trampar pa nagot. Det ar tva platser man inte lamnar oberord. Att sta i samma rum vart dom blivit torterade och ga in i fangelsecellar vackte manga kanslor och tankar. Men det var en larorik dag och man har mer forstaelse for landet och varfor det ar sa fattigt idag. Det var inte alls lange sedan detta hande och det ar det som ar sa skrammande. Det stallet som gjorde mig mest berord var Killing three, det var mot det tradet man slog ihjal sma barn. Det sags att det roda khmererna inte ville slosa dyrbara kulor pa barnen sa darfor slogs de ihjal. Vid en annan massgrav placerade man kvinnor pa knana med forbunda ogon. Darefter slog man ihjal dom med bambukappar. Om nagon overlevde sa hoppade bodlarna ner i graven och slog igen. For att sen vara riktigt saker pa att alla var doda hallde man DDT over offren. Usch. Riktigt vidrigt. Men
annars var dagarna i PP jatte bra.

Vi larde kanna lite locals och fick se andra delar av PP. Vi akte vespa till en galleria och sag pa bio. Vi for hem till Tilda och lagade mat, drack ol och traffade nagra av hennes vanner. Vi gick ut 2 kvallar och staden har bra nattliv, dansade och drack gott. Vi gjorde lite fynd pa marknader och kakat jatte billig och god mat. Sa bortskamd man ar nu, ater sa god mat varje dag och dricker farska juicer och shakes. Har kommer lite bilder!
Regn i Kampot, nar det regnar sa oser det ner, my god. Men ar det regnperiod sa ar det. Hehe. Vi har massor av snygga regnrockar. Jag har en rosa och orange. Varfor har vi inte sana har billiga i Sverige, hur praktiskt som helst!
Varat boende i Sihanoukville, fint va? Var glad att man inte ser hur mycket spindlar och kryp som ar pa vaggarna. Men vi hade en jatte snygg odla som vi dopte till Patrik, han var bla med roda prickar.
Sana har vagar korde vi efter i Phu Quoc, inte det lattaste men roligt.
dock var inte alla ganger roliga nar man trodde att man skulle do hela tiden
Fattigdom och skrap pa Phu Quoc.
Becky njuter av solnedgangen vid ett av vattenfallen.
Jag och hatade vagen, men vi hittade fram!
Ett litet vattenfall som vi badade i efter ett lerig vespa ak

Ananas ananas.
Mini banan, mums
Tva sista bilderna ar fran varan sista kvall i Hcmc, staden med kaos hehe.

Ska ut i varmen nu men vi hors sen!! Puss

Kampot

Hej, antlingen ett bra internet cafe! Vi befinner oss i en liten mysig stad, Kampot. Det ar valdigt fattigt och valdigt fa turister, har inte sett nagon idag och det kanns verkligen som akta kambodja har. Fa kan engelska och det ar inte anpassat for turister pa samma satt som andra stader. Det ar verkligen roligt och mysigt med manniskorna har, man far en bra kontakt och dom gor allt for att hjalpa en. Senare idag ska vi ta en cooking class med en kvinna, vi ska ga tillsammans till marknaden och handla varorna och sedan hem och laga en tradionell kambodjansk ratt. Slanger ut bilder fran olika stallen,

Hanoi - vespans stad. Endast motorcyklar och det var kaos och man trodde varje sekund att man ska bil pakord for man kunde inte ga pa trottoarerna eftersom dom var fulla av matstand och vespor parkerade men vi klarade oss och kaoset var charmigt. Det var roligt att bara ga runt pa alla sma gator runt i denna storstad och suga in allla intryck som var valdigt manga.
Becky on the street in Hanoi

Hanoi
Alskade Hoi An - cyklade bort fran centrum ut bland byar och kom till en strand,
Det var en parla till strand, typ ensam pa hela stranden och underbart skont vader. Fin natur och bara sa harmoniskt.
Hittade en local restaurang som drevs av en underbar liten familj, jatte sota och maten var awesome. Seafood och stekta nudlar med gronsaker, grillade rakor och krabba. Mums. Har ar sotnosen i mina brills.
UNDERBAR FISK I HOI AN.
Tog oss ut till en fiskeby med cykel med Mr Thung, en man som bott i denna by hela sitt liv, han vill visa turister sin by och hur riktiga livet fungerar, sa mysigt att se och man fick lara sig mycket.
Vi testade dreja som ar valdigt viktigt for byn, byn lever tack vare fisk och drejeri.

Maten jag och Becky lagade hemma hos Mr Thungs familj, hans fru hjalpte oss och wolla sa fint och sa jakla gott, det har var forratten och sedan var det grillad fisk i banana leavs med massor av vitlok, citrongras och massa andra kryddor.
Fina Hoi An, tank er pa kvallen nar det ar kolsvart men alla fargglada lampor lyser upp hela floden. Fiskebatar och sma batar som glider runt, love that place.
Beachen i Nha Trang
FRUKT FRUKT FRUKT

Hotellets terass i Dalat, sa underbar natur och mysiga gator. Pa kvallen satt vi och drack jatte gott vin, snacks, musik och hade trevligt sallskap
Gasper och Becky, den roda korde jag och det var underbart att kora bland hoga berg och smala vagar som slingrade sig runt vacker natur.

Efter drygt en timmes vespa korning sa kom vi fram till Elephant waterfalls. Shit sa maktigt. Vi klattrade pa alla klippor runt, upp, ner och herregud sa tungt men oj sa roligt, vi klattrade bakom vattenfallet, helt otrolig kansla att sta bakom det, vilken kraft.

Klattra, klattra, halka i lera, vara radd, skratta, klattra, tro att man ska do, klattra..

Jag a Becky myste i mjukiskofta for forsta gangen, i Dalat var det kallt som kvallarna eller kallt och kallt men inte 30 grader som pa de andra stallerna.

Shoppa fisk?
WHITE ROSE, gah sa gott. En tradionell forratt i Vietnam

Nu hinner jag inge mer, det var bilder fram till Dalat, sen kommer resten. Puss

Sihanoukville

Hej! Nu ar vi i Kambooodjjaa, vi tog oss fran on med bat och sedan med motorcykel till buss stationen i Ha Tien men nar vi val ar dar och fragar om en buss till Kep i Kambodja skrattar alla, det gar inga bussar. Sa vi hade inte sa mycket till val och akte motorcykel over till Kambodja, efter drygt en timmes akande kom vi fram, spenderade en natt i staden Kep, mycket litet men mysigt. Just vid havet. Vi ar nu i Sihanoukville, en mer turistig och storre stad, typiskt stopp for backpackers, det ar skon stamning och valdigt bra strand men mycket nattliv. Vi har sovit har 2 natter i ett zoo typ och har en natt kvar, 3 dollar natten i dormbed, det ar typ en bungalow med bamboo-tak med stora glapp och finns endast vaningssangar och en flakt och masssaaa djur. Men mysigt att sova i zoo. Igar hade vi en stor bla odla med roda prickar pa, en groda, massvis med spindlar och konstiga insekter. Vi har tillgang till en dusch men endast kall vatten och inge lyse, och har blir det svart klockan 18 och dar ar det bara att sta med ficklampa bland djuren och duscha kallt. Men billigt ar gott. Igar efter en god grekisk middag gick vi till en mindre nattklubb som hade en stor kall pool och en mindre jatte varm, riktigt harligt att sitta dar i vattnet med en kall ol och bara plaska runt. Dock inte lika harligt att komma hem till sin bungalow helt blot och nyckeln ar inne i receptionen som stangt helt. Dom brukar ha oppet men allt var last denna natt. Sa vi var utelasta, 7.30 kom vi in i var hydda. Men faktiskt var det ganska bra att vi blev utelasta for da gick vi ner till stranden som ar 5min bort och satte oss i jatte skona soffor, fick uppleva en underbar soluppgang over havet. Nu ska vi ut till stranden for att traffa Robin och Hanna, vi ska ta en lunch langs stranden, kopa lite fresh fruit och bada lite. Passa pa att njuta av strandlivet nar det finns sa nara. Hoppas allt ar bra med er dar hemma.

Phu Quoc Island

Det var skont att lamna kaoset i Saigon, sista kvallen vi skulle ut och ata middag sa var det skottlossning och poliser overallt sa da kandes det passande att ta sig bort. Livet leker har pa on. Den har on ar underbar, 90% ar regnskog och vi upptacker on for fullt. Dagen vi kom hit tog vi bara det lugnt, solade och badade. Tog en timmes helkropps-massage for 32kr och njot av detta stalle. Jag ar sa glad att man far se on innan den blir for turistig som oarna i Thailand. Om 5-10 ar kommer detta vara nya Phuket, dom bygger en internationell flygplats pa on och det kommer mer och mer. Sa vi ar grymt glada att vi far se riktiga Phu quoc innan den blir anpassad for oss turister. Igar hyrde vi en vespa och nar vi tanker efter sa ska vi vara glada att vi klarat oss utan nagra skador. Jag kor oss tva bland denna trafik, andra gangen i mitt liv, vi hade ingen karta, telefon, forsta hjalpen eller nagot med oss. Vi visste inte ens vad vattenfallet hette som vi ville till, men vi tog oss dit, gick i regnskogen och badade i vattenfallet. Vi korde vidare till Sao Beach och det finns inga vagar typ, det ar smala jord och grus stigar med stora hal i och stora gupp overallt. Nar man far mote av lastbilar och bussar sa ar det inte mycket marginal att anvanda, vagarna ar sa smala och dikerna vill man inte hamna i. Nu har det ocksa varit regnperiod har sa det ar lerigt och slirigt att kora. Men vi tog oss runt on och fick se otroligt mycket. 8 mil blev det och vi klarade oss, det var en trafikolycka 5 meter ifran oss och man paminns standigt om hur forsiktig man maste vara i denna trafik. Kvallen spenderade vi pa stranden, vi kopte med oss vart favorit vin, Dalat Red Wine, lite notter och rostade majs, tande ljus och pratade om livet i morkret just vid havet. Vi at middag pa en underbar restaurang pa stranden, at bbq fish och prawns marinerade i honey and lime. Vi njuter av varje sekund. Nu ska vi hyra en vespa och aka pa en ny utflykt till ett annat vattenfall, denna gang har vi med oss en karta och lite hjalpmedel ifall att..hehe.. och nu ska vi kopa med oss massor av frukt sa ska vi klattra bland vattenfallen och . Imorgon ska vi ta oss over gransen till Kambodja, sa nasta gang vi hors ar vi i ett annat land. Hoppas ni har det bra, skot om er.

Ho Chi Minh City

Nu sitter vi pa ett internet cafe mitt i HCMC, en storstad fullt med kaos och vespor. Gud vad stad till stad skiljer sig. Hanoi var riktigt kaos, folk, streetfood, forsaljning overallt men anda sa harmoniskt att bara sitta pa trottoaren och kolla runt. Hoi An var helt underbart, maten var AWESOME, traffade locals, var i en fiskeby, lagade mat med en familj och cyklat runt balnd majsfalt, beachen var som ett paradis som vi hade nastan for oss sjalva. Medan vara 4 dagar i Nha Trang var helt annat. Turister, shopping, happy hours och massa sant. Dock en underbar strand och roligt nattliv. Men det rackte nagra dagar sen blev vi less pa det. Men vi akte ut med vespa fran centrum till locals stallen och at streetfood, testade pa lite konstiga saker och drack Saigon Beer for 7000 dong, vilket ar 2,8 kr, sa sjukt. I Nha trang testade jag pa att bli magsjuk ocksa, check. Men nu mar jag bra, peppar peppar. Sen staden Dalat som ligger inat i landet ar helt unikt. Bussresan dit bland bergen var helt otrolig. Vi var balnd molnen och fick se underbar natur. Dalat var "kallt", om man jamfor med resten av landet. For det ar omringat av berg, folket dar ar sa vanliga och inte alls samma hets, kanske ocksa for att det inte finns sa mycket turister dar. Var bussresa dit var typ endast med locals och det gillar vi. I Dalat sa hyrde vi en vespa och jag korde hela vagen till Elephant waterfalls, akte bland smala, krangliga vagar bland underbara berg. Dock valdigt farligt eftersom dom kor som idioter har, jatte skarpa kurvor och bussarna/lastbilar tar upp hela vagen men vi overlevde. Vi tog ingen gudie tur utan akte dit pa egen hand med Gasper vilket ar mycket roligare for med en gudie far man bara ga och kolla pa vattenfallet fran den fardiga stigen bland klipporna men vi tog vara ryggsackar och klattrade runt. Sa jakla kul men vad radd man var. Vattenfallet ar enormt och klipporna ar hala och branta. Vi klattrade sa vi stod baki vattenfallt. Roligaste upplevelsen hitills, sa maktigt. Nu ar vi som sagt i Saigon/ Hcmc och kom hit igar fran Dalat med en buss som tog 9 timmar, ganska hemsk bussresa eftersom vagarna ar sa daliga och guppiga. Vi bor i dormbed room nu med 6 andra och funkar bra, dock gillar vi inte alla "backpacking hostels", sa uppenbart. Dyrare en alla andra bara for att hostet heter nagot med backpackers och alla ar dar for att festa pa kvallarna. Dom kallar sig backpackers men betalar dyrt som hotel bara for att bo med andra backpackers? We dont get it. Men det ar jatte kul och bo med andra for da traffar man nytt folk dock ar manga av dom bara intresserade av nattliv. Sa imorgon lamnar vi denna storstad, sa far vi se vart vi sover nasta natt. Det ar det som ar sa spannande med en san har resa, vi har ingen aning hur nasta dag kommer se ut, vart vi kommer sova och hur det ser ut. Nu ska vi ga ut i den fuktiga varmen som faktiskt ar grymt jobbig och hitta lite lunch. Puss

Bye Dalat

Hej, herregud vad lange sen jag skev, men man har inte tid. Nar man val far tag pa Internet sa gor man annat. Men nu ska jag skriva snabbt medan jag har 1 min over! Vi har tagit oss ner langst kusten med tag och buss, vi har stannat har och dar och nu lamnar vi underbar Dalat! Bussen gar snart till Saigon, vi hors dar! Puss

Hoi An

My god sa underbar stad. Liten, mysig och personlig stad. Finns en flod som flyter genom staden och dar ligger mysiga fiskebatar och det ar lyktor overallt. Sana har fargglada lyktor lyser upp hela staden. Jatte romantiskt och mysigt. Sa glad jag ar att vi akte direkt fran Hue, vi kakade bara lunch och sa och sedan tog vi en buss forbi Danang och stannade har. Bor pa ett jatte fint stalle, samma pris som i Hanoi men utan kackelakor, det finns en pool, mysig tradgard, fin personal, gratis cyklar, gratis internet, gratis skjuts till centrum nar det ar morkt. Perfekt. 5 dollar natten per person. Igar myste vi runt i gamla stan, at underbar seafood och drack gott. Mango daiquiri, thai sunrise och mojito. Mums. Hade en rolig hemgang med vespa i regnet igar. Vilken skillnad mellan Hanoi och Hoi An, helt olika och helt underbar pa olika satt. Fran huvudstaden fullt i KAAOSS och trafiken var helt crazy till detta, har ar det jatte lungt och mysigt. Vi cyklade till en strand idag, sa himla kul att cykla genom byar, se hur folk lever. Majsfalten, kossor och deras sma skjul till hus. Sa fattigt men vackert pa samma gang. Stranden var over mina forvantningar, vilken hemlig liten parla. Paradisstrand med stora vagor och palmer, mycket lite turister och sa akta. Dar blev det mango juice och farska frukter till frukost. Nu har vi tagit ett dopp i poolen, druckit en fresh lemon juice dom gor pa hotellet och myser i varmen. Ska ta en dusch, fixa oss och sedan ta oss till gamla stan och mysa runt och ata middag. Sa himla billigt har. Njuter, vi har sa kul och livet kanns himla bra. Men det ar klart jag saknar alla dar hemma. Alla kramar fran Olivier, och alla whatsapp meddelenden fran syster, dagliga samtal till mamma och pappa. Men jag kommer ju tillbaka snart. Gud vad det branner och hettar pa mina lar och kinder, har brant mig idag, for real. Att man aldrig lar sig. Puss

Bye Hanoi

Nu sitter vi i ett rokigt internet cafe som tog typ en timme och hitta, finally! Vilken kvall igar! Vi har bott i Hanoi tre natter pa tre olika hostel vilket ar kul men man lar sig aldrig gatorna utantill, man kanner igen sig men har ingen aning varfor. Gatorna ser likadana ut och uttalas likadant (enligt oss heh) men iallafall. Hostlet vi hade kollat upp och ville bo pa var fullt sa vi gick runt och forsokte hitta nagot. Foljde efter en som visade oss ett hostel och tog det forsta basta eftersom i den varmen vill man inte springa runt med sina tunga backpacking-vaskor och  trangas bland hanois kaos. Vi lamnade vaskorna och tog pengar och gick tillbak ut bland gatorna. Vi gick till Hoan Kiem Lake, satte oss pa gatan, njot av kvallen, at mango och hade det mysigt. At pa varan favorit restaurang New day och tog en sagion beer. Men sen kom vart problem, vart bor vi!? Hur kan man glomma och kolla vad sitt hostel heter? Helt sjukt men vi var sa stressade att komma ut. Sen nar vi fick vagen visad sa la man inte markte till hur man tog sig dit. Vi trodde vi skulle kanna igen oss men nope helt omojligt. Alla kvarter forandras sa efter tio nar dom tar bort allt pa gatorna sa det var helt kort. Vi vet att det stod Sinh Cafe ovanfor hostlet, det trodde vi namnet var men det ar bara organisationen och dom har sakert 10 sana kontor i Hanoi. Vi gick runt till nagra och bara virrade omkring. Klockan borjade bli mycket och det borjade bli morkt vilket ar jatte obehagligt dar. Vi forsoker hitta det pa google pa ett annat hotell men det finns inget hostel som heter sa. Jag springer och kissar i panik och da kommer pa, rumsnyckeln, denna gang lamnade vi inte in den i receptionen och dar stod det gatan. En halvtimme senare hittade vi det. Lyckan alltsa. Dock var inte lyckan lang, rummet var hemskt. Damm, mogel, allt var trasigt, skitiga lakan med gula kissflackar pa och man forstod att har finns det kryp. Vi somnade sent och vi hinner sova 2 timmar innan vi vaknar av ett ljud, ljudet av typ hundra kackelackor springades forbi pa golvet. Vi vagade inte kolla, ingen vagde ga upp och tanda. En kvinna borjar skrika, skrek med angest och det var skit obehagligt. Det krop i hela kroppen. Flera konstiga och obehagliga ljud. Sen ylade typ en mus i var toalett? Det blev iallafall inge mer somn, sa vi ar valdigt trotta idag. Vi kommer dacka inatt, dock ska vi aka natt tag till Hue och dar ar det jatte vanligt med stolder speciellt natt tagen vart alla sover. Vi far krama dom hart och forsoka halla oss vakna. Nu ska vi kaka lite. Kram fran varma underbara Hanoi!

1 november - Hanoi

Hej alla. Nu ar vi i Hanoi, sovit har 2 natter och ska stanna en till. Imorgon pa morgon ska vi ta oss soderut till en ny stad, sa idag ar var plan att njuta av att strosa runt och upptacka lite mer av staden och sedan hitta nagot buss pass eller tag pass som vi kan anvanda dom har veckorna i Vietnam. Mandagen hade en hemsk start. Kommer till Kallax och planen ar att ta 8.45 flyget. Men problemet var att jag hade bokat fel?..kan annu inte forsta hur. Men hur som helst hade jag ingen biljett till stockholm, var dar 7.45 och flyget till Moskva gick 12.05. Panik. Bokar forsta flyget till Stockholm, vilket gick forst efter tio och landar 11.40. Mer panik. Alla som reser vet att det ar omojligt att ha 20 min pa sig fran att vanta pa sitt bagage - ga till terminal 5 som ligger langst bort - cheka in (som anda ar stangd) och ga genom tva sakerhetskontroller och sen hitta med flyget. Aldrig. Speciellt nar det ar olika bolag - da vantar dom inte + det var Aeroflot Russian Airlines - man hor ju bara pa namnet att dom ar stranga. Och dom pa Kallax sa att det kommer inte ga dom maste stanga check in och boarding en viss tid efter regler. Dom tyckte vi skulle boka om allt. Men priset skulle bli alldeles for mycket + Becky hade redan checkat in och oj allt var kaos. Det kandes helt omojligt. Men vem satt pa flyget med sin backpackingvaska pa flyget 12.05 till Moskva - jo jag! Tacka gud och vardinnan pa SAS. Fick sitta framme med personalen, pilot sprang ner och hamtade mitt bagage i flyget och kastade upp det, jag sprang med tva vaskor och jag lovar dig, skywalken pa Arlanda har aldrig varit sa lang. Flyget fran Moskva till Hanoi var 4 timmar forsenat men nu ar vi har. Nu ska vi ut i varmen. PUSS